Tudor Jarda

Scris de rutişor la 10 aprilie 2008

Compozitor român (Cluj, 11 februarie 1922 – Bucureşti 14 august 2007), îşi realizează studiile la Conservatorul Cluj-Timişoara (1941-1945, 1945-1948), iar după război activează ca instrumentist în orchestra Operei Române din Cluj (1945-1948). Din 1949 devine profesor de armonie la Conservator până in 1984. A mai deţinut funcţiile de director al Operei Române şi de rector al Conservatorului „Gh. Dima” din Cluj.

A fost distins cu titlurile de Artist Emerit (1964), cu Ordinul Naţional pentru Merit în Grad de Cavaler (2002), Doctor Honoris Causa al Facultăţii de Muzică a Universităţii Oradea. A fost Membru de Onoare al Operei Naţionale Române Cluj-Napoca şi Cetăţean de Onoare al Municipiului Cluj-Napoca. În linii generale, stilul său componistic este (mai mult…)

Mihail Jora

Scris de rutişor la 17 martie 2008

Mihail JoraA trăit între 1891 (Roman) -1971 (Bucureşti). Şi-a început studiile muzicale la Iaşi, le-a continuat la Leipzig (1912-1914, cu Stephan Krehl-armonie şi Max Reger-compoziţie), apoi la Paris (1919-1920) cu Florent Schmitt.

A fost director muzical al Radiodifuziunii Române (1928-1933), iar din 1929 predă compoziţia la Conservatorul din Bucureşti, al cărui rector devine în 1941. După 1945 însă, Jora reprezintă una din victimele importante ale regimului socialist, criticat pentru „formalismul” artei sale. Este suspendat din calitatea de membru al Uniunii Compozitorilor (din 1944 fusese vicepreşedinte al acestei instituţii) şi destituit din învăţământ, îndeosebi din cauza binecunoscutelor sale simpatii monarhiste. (mai mult…)

Hilda Jerea

Scris de rutişor la 17 martie 2008

A trăit între 1916 (Iaşi) – 1980 (Bucureşti). După studii începute la Conservatorul din Iaşi şi continuate la Bucureşti (compoziţia cu Mihail Jora şi Dimitrie Cuclin, pianul la clasa Floricăi Musicescu), H. Jerea a urmat stagii de perfecţionare în compoziţie (la Paris cu Noël Gallon, apoi la Budapesta cu Pâl Kadosa) şi în interpretare (la Budapesta, muzică de cameră cu Leo Weiner). Cariera sa de pianistă concertistă şi în ansambluri camerale a început în 1936, totodată H. Jerea este cunoscută ca singura femeie-compozitoare afirmată în cadrul generaţiei sale. Din 1949 până în 1952 este secretară a Uniunii Compozitorilor, iar din 1966 fondatoare şi conducătoare a formaţiei camerale Musica Nova, cu care a participat la numeroase concerte şi festivaluri internaţionale de muzică nouă. În anii ’50-’60 primeşte diferite Ordine ale Muncii şi Premii de Stat.

Creaţia sa cuprinde muzică de film, vocal-simfonică (Oratoriul Sub soarele deşteptării din 1951), simfonică, de cameră, corală, însă compozitoarea excelează în domeniul liedului pentru voce şi pian.