Mihai Moldovan

Scris de rutişor la 17 martie 2008

A trăit între 1937 (Dej) – 1981 (Medgidia). A studiat compoziţia la Cluj (cu SigismundToduţă, 1956-59), apoi la Bucureşti, ca student al lui Mihail Jora (la UNMB, 1959-62). A lucrat apoi ca secretar muzical al Ansamblului Armatei din Bucureşti (1962-65), ca director al casei de discuri Electrecord (1968-71) şi ca editor la secţia de creaţie a Radiodifuziunii Române. În creaţie, preocupările lui timpurii se îndreaptă spre serialismul integral, şi se fixează apoi pe o tehnică modală ce înglobează atât sugestia folclorică, dar şi operaţii matematice.

 

Mihai Mitrea-Celarianu

Scris de rutişor la 17 martie 2008

Mihai Mitrea CelarianuNăscut la Bucureşti în 1935, a studiat în oraşul său natal, apoi, la sfârşitul anilor ’60, a beneficiat de deschiderea spre vest a României, participând la Cursurile internaţionale de vară de la Darmstadt. S-a stabilit apoi în Franţa, unde a fost laureat la cea de-a V-a Bienală de la Paris, iar unele lucrări ale sale sunt editate de Salabert. Drumul său creator începe cu abordarea serialismului integral, după care Mitrea-Celarianu se îndreaptă spre mişcarea conceptuală şi minimalistă. Un amplu ciclu de lucrări, intitulat Les incantations de la nuit éclairée („puncte de vedere pentru o reflecţie asupra non-drepturilor omului şi aşa mai departe…”) marchează un univers postmodern al luxurianţei baroce de mijloace.

Costin Miereanu

Scris de rutişor la 17 martie 2008

Născut la 27 februarie 1943 în Bucureşti, a absolvit în 1966 Universitatea de Muzică din Capitală la clasa de compoziţie a lui Dan Constantinescu. Participă la Internationale Ferienkurse für neue Musik din Darmstadt (1967-1969), unde colaborează la proiectul colectiv initulat „Musik für ein Haus”, coordonat de Karlheinz Stockhausen. La Paris, între 1968 şi 1969 se perfecţionează la Groupe de recherches musicales de l’ORTF şi, cu Pierre Schaeffer, la Conservatoire national de musique. Între 1970 şi 1978 frecventează cursurile lui A. J. Greimas de la Ecole pratique des Hautes Etudes en Sciences Sociales. Tot la Paris obţine doctoratul în Semiotică Muzicală (1978) şi pe cel în Litere şi Ştiinţe Umane (1979). Este naturalizat francez din 1977.

De-a lungul timpului a fost director al Editurii Salabert (1981-1992) şi codirector artistic al Ansamblului 2e2m (1982-1985). Din 1991 conduce laboratorul Estetica artelor contemporane din cadrul CNRS, iar din 1992, Institut d’Esthétique et de Sciences de l’Art la Sorbona. (mai mult…)

Lucian Meţianu

Scris de rutişor la 17 martie 2008

Născut în 1937 la Cluj; a studiat la UNMB, avându-i ca profesori pe Paul Constantinescu, Alfred Mendelsohn, Tiberiu Olah. A urmat şi cursurile Facultăţii de Electronică a Institutului Politehnic din Bucureşti. Beneficiind de o bursă DAAD (1970), s-a perfecţionat în muzică electronică la Köln. A compus lucrări camerale, simfonice şi vocal-simfonice, precum şi muzică de film.

In 1984 s-a stabilit în Elveţia, fiind profesor de muzică electronică la Conservatorul din Lausanne.

Alfred Mendelsohn

Scris de rutişor la 17 martie 2008

Născut în 1910, s-a stins din viaţă în 1966. A studiat la Akademie für Musik und darstellende Kunst din Viena (1927-31) compoziţia cu Franz Schmidt şi Joseph Marx, urmând şi cursuri ale Facultăţii de Filosofie, a continuat apoi la Bucureşti, cu Mihail Jora, compoziţia timp de un an. Până în 1946, a predat armonie, contrapunct, compoziţie, a fost corepetitor şi dirijor la diferite şcoli bucureştene. După 1946 va deveni secretar şi apoi vicepreşedinte al Uniunii Compozitorilor, precum şi profesor de contrapunct, compoziţie şi orchestraţie la UNMB.

Prolificitatea sa componistică – opt simfonii, poeme simfonice, suite şi alte lucrări orchestrale, trei opere, două balete, două oratorii, patru cantate, muzică de film, de cameră (zece cvartete de coarde), numeroase coruri şi lieduri – este concentrată, în perioada comunismului, spre realizarea unei arte impregnate de ideologie (de exemplu, cantata Glasul lui Lenin, 1957, sau Simfonia a IlI-a, Reconstrucţia, 1949). Într-o evoluţie asemănătoare cu cea a lui Matei Socor, Mendelsohn începe – ca tânăr compozitor cu studii vieneze – să se plaseze într-o avangardă românească interbelică, prin folosirea unor combinaţii politonale şi a unor teme seriale, pentru ca după 1946 să se încadreze fără şovăială în estetica realismului socialist.

Myriam Marbé

Scris de rutişor la 17 martie 2008

S-a născut la 9 aprilie 1931 la Bucureşti şi a murit în acelaşi oraş în 1997. A păşit în domeniul muzicii prin intermediul pianului, pe care l-a studiat împreună cu mama sa, Angela Marbé.

La UNMB a urmat între 1944 şi 1954 cursurile de compoziţie ale lui Mihail Jora, pentru ca apoi să devină ea însăşi conferenţiar universitar la această instituţie. La Clasa de compoziţie pe care a condus-o până în 1988 au absolvit o seamă de reprezentante ale muzicii româneşti contemporane, care s-au impus deja în viaţa culturală actuală: Violeta Dinescu, Maia Ciobanu, Speranţa Rădulescu, Mihaela Stănculescu-Vosganian sau Livia Teodorescu-Ciocănea. (mai mult…)

Ştefan Mangoianu

Scris de rutişor la 17 martie 2008

S-a născut în 1922 la Constanţa şi a murit în 1979 la Bucureşti. Îşi începe studiile muzicale la laşi, apoi la Bucureşti.

După ce a absolvit în 1949 Facultatea de Arhitectură din Bucureşti, Ştefan Mangoianu urmează între 1955 şi 1959 cursurile UNMB, unde îi are ca profesori, printre alţii, pe Myriam Marbé şi pe Tudor Ciortea.

Încă din vremea studenţiei, Ştefan Mangoianu s-a remarcat prin câteva partituri camerale, vocale şi simfonice ce-i atestau talentul componistic.

Creaţia sa cuprinde muzică de teatru, vocal-simfonică, de cameră, vocală şi corală.