Iancu Dumitrescu

Scris de rutişor la 15 decembrie 2009

Iancu DumitrescuS-a născut în 1944 la Sibiu şi a studiat compoziţia la UNMB (1963-1968, cu Alfred Mendelsohn). Din 1978 a frecventat în Germania cursurile de dirijat ale lui Sergiu Celibidache, personalitate prin intermediul căreia s-a familiarizat cu abordarea fenomenologică a muzicii. În 1976 fondează Ansamblul de Muzică experimentală „Hyperion” (devenit din 1997 „Hyperion International”), angajat în promovarea muzicii româneşti de avangardă. Împreună cu Ana-Maria Avram înfiinţează în 1990 la Paris casa de discuri Edition Modem.

(mai mult…)

Grupul de Muzică Nouă TRAIECT (Bucureşti)

Scris de rutişor la 23 aprilie 2008

ansamblul TraiectÎnfiinţat la Bucureşti (decembrie 1982), din iniţiativa compozitorului Sorin Lerescu, Grupul de Muzică Nouă TRAIECT a promovat de la început creaţiile contemporane (în special cele româneşti).

În cei peste 20 de ani de prezenţe concertistice în ţară şi în străinătate, ansamblul TRAIECT a devenit o emblemă a muzicii contemporane româneşti, un ansamblu dedicat experienţelor componistice de ultimă oră şi, totodată, o adevărată şcoală de formare a interpreţilor de muzică nouă. (mai mult…)

Orchestra CONCERTO (Bucureşti – UNMB)

Scris de rutişor la 21 aprilie 2008

În toamna anului 1981, 20 de studenţi ai Conservatorului bucureştean şi-au reunit dragostea pentru muzică sub bagheta profesorului lor, Dorel Paşcu-Rădulescu, pe care l-au urmat în sute şi sute de ore de efort şi concen­trare, răsplătite de bucuria unică a revelaţiei adevărului artistic.

De atunci, prin această şcoală a voinţei, dar şi a pasiunii de a face muzică la o înaltă tensiune artistică, trec generaţii de tineri ce se integrează perfect în viaţa for­maţiei pe care, la sfârşitul studiilor, o vor părăsi pregătiţi pentru bătăliile fără de sfârşit ale artei. Orchestra „Concerto” a întreprins numeroase turnee în Europa (Germania, Franţa, Italia etc.), fiind purtătoarea de imagine a creaţiei româneşti dedicate orchestrei de cameră. în toamna anului 1986 a obţinut Premiul III la Concursul internaţional de la Belgrad, unde s-a con­fruntat cu valoroase orchestre de cameră venite din întreaga lume. (mai mult…)

Ansamblul GAME (Bucureşti)

Scris de rutişor la 20 aprilie 2008

Ansamblul GAMEAnsamblul de percuţie GAME al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti a fost înfiinţat în februarie 1995.

Numele provine de la prima lucrare dedicată ansamblului de către compozitorul Liviu Dănceanu.

Este format din: Sorin Rotaru, Ali Srouji, Rareş Pahonţu, Paul Luculescu şi Alexandru Matei (conducerea muzicală). (mai mult…)

Trio Contraste

Scris de rutişor la 18 aprilie 2008

TrioContrasteAnsamblul este înfiinţat în 1986 (an în care obţine Premiul Uniunii Compozitorilor) şi este format din: Ion Bogdan Ştefănescuflaut (Filarmonica “George Enescu” Bucureşti), Sorin Petrescupian (Filarmonica din Timişoara), Doru Romanpercuţie (Filarmonica din Timişoara).

În anul 1990 obţine Stipendienpreis la Darmstadt – Germania. Invitat la festivaluri precum: Est – Vest Amsterdam (1991); Contemporary Music Festival – Huddersfield (1993); Nueva Musica – Bogota (1993); Musicarama (mai mult…)

Atelierul de Muzică Contemporană Archaeus (Bucureşti)

Scris de rutişor la 17 aprilie 2008

ansamblul ArchaeusAtelierul de muzică contemporană „Archaeus” s-a constituit în octombrie 1985, cu scopul propagării celor mai diverse tendinţe, orientări şi tehnici de compoziţie ce se manifestă în creaţia muzicală contemporană.

Ansamblul este format din:

Anca Vortolomei (violoncel), Rodica Dănceanu (pian), Dorin Gliga (oboi), Ion Nedelciu (clarinet), Şerban Novac (fagot), Alexandru Matei (percuţie), Ion Marius Lăcraru (vioară) şi Liviu Dănceanu (conducerea muzicală).

(mai mult…)

Marius Constant

Scris de rutişor la 13 aprilie 2008

Compozitor şi dirijor francez de origine română (Bucureşti, 7 februarie 1925 – Paris, 15 mai 2004 ), şi-a început studiile la Bucureşti, unde a obţinut premiul „George Enescu” (1943), şi le-a continuat la Conservatorul Naţional de Muzică din Paris (1945-1949), iar pentru dirijat de orchestră la Şcoala normală de muzică. Marius Constant i-a avut ca profesori pe O. Messiaen, T. Aubin, N. Boulanger, J. Fournet şi A. Honegger. A cucerit premiul „Italia” în 1952, pentru baletul le Joueur de flûte („Flautistul”), a fost directorul muzical al reţelei de modulaţie de frecvenţă a O.R.T.F. (1953), apoi director muzical al Ballets de Paris de Roland Petit (1956-1966), înainte de a fi din nou învestit cu importante responsabilităţi la O.R.T.F. (1963-1967).

Apoi, a fost numit director al muzicii de balet la Opera din Paris (1973-1978), iar din 1978 este profesor al noii clase de orchestraţie şi instrumentaţie de la Conservatorul din Paris. În 1963, a pus bazele ansamblului instrumental Ars Nova, una dintre principalele formaţii franceze specializate în muzică nouă, iar în 1968 a primit Marele premiu naţional al muzicii. Primele sale lucrări au fost Haut-Voltage, balet pentru Maurice Béjart (1956), Contrepointe (1957) şi Cyrano de Bergerac (1959), balete pentru Roland Petit. Dar el s-a impus cu adevărat numai o dată cu 24 de preludii pentru orchestră, cântate în primă audiţie sub bagheta lui Leonard Bernstein în 1959. Contrar opţiunii unei mari părţi (mai mult…)

Sorin Vulcu

Scris de rutişor la 19 martie 2008

Născut în 1939, în judeţul Alba, s-a stins din viaţă la Bucureşti, în 1995. A studiat compoziţia la UNMB cu Anatol Vieru (1958-64), apoi, în aceeaşi instituţie, a predat teorie şi a condus Studioul electro-acustic. A participat în anii ’70 la Cursurile internaţionale de vară de la Darmstadt. În compoziţie l-au interesat unele orientări de avangardă, precum teatrul instrumental (Îndeletnicirile mele, 1978, pe text de H.Michaux) şi muzica electronică (a inclus banda magnetică în numeroase din piesele sale camerale, în variate combinaţii cu instrumente live).

Lucrări ale lui Vulcu au fost prezentate la Paris, Darmstadt, Praga, Budapesta şi la festivalul Toamna varşoviană, premiate de U.C.M.R. (1969) sau de Concursul internaţional de compoziţie corală de la Tours (1980).

 

Matei Socor

Scris de rutişor la 19 martie 2008

Născut în 1908 la Iaşi, se stinge din viaţă în 1980, la Bucureşti. Părinţii săi (tatăl era avocat şi ziarist) se încadrează cercurilor interbelice româneşti de stânga, participaseră încă din tinereţe la mişcarea socialistă. Familia se mută în 1913 la Bucureşti. Matei Socor s-a înscris în 1925 la Academia de Muzică şi Artă Dramatică din Bucureşti, unde studiază cu A. Castaldi şi cu C. Brăiloiu, pe acesta din urmă însoţindu-l în expediţii de culegere a folclorului, alături de prietenul său Harry Brauner (folcloristul care, după 1944, va fi închis în închisorile comuniste, ca membru al grupării lui Lucreţiu Pătrăşcanu). Socor se include, în această perioadă, între tinerii intelectuali români îndreptaţi spre avangarda artistică; pleacă în 1930, pentru trei ani, la o specializare în compoziţie şi dirijat la Leipzig. Aici este marcat îndeosebi şi influenţat în creaţie de creaţia lui Hindemith, interesat de asemenea de Berg, Schönberg, Bartök. Întors în România, va programa prima audiţie românească a Concertului pentru orchestră op.38 de Hindemith (1933). Totodată, în 1934 se înscrie în Partidul Comunist şi se lansează în publicistica de stânga. În 1941 va fi arestat şi trimis în lagărul de la Târgu-Jiu. După intervenţia la Ministerul de Interne, în 1943, semnată de Enescu, Jora, Andricu, Brăiloiu s.a. în favoarea iui Socor, acesta este eliberat din lagăr, cu domiciliu obligatoriu la Craiova. După 23 august 1944 se întoarce la Bucureşti şi îşi începe spectaculoasa carieră din regimul comunist: dirijor şi director la Radio Bucureşti (1945-52), preşedinte al Uniunii compozitorilor (1949-54). După îndepărtarea sa din funcţiile publice, se va concentra asupra compoziţiei: de la Imnul de Stat al Republicii (valabil între 1953 şi 1977) şi diverse oratorii, până la creaţiile târzii ce reiau ideile sale de tinereţe despre dodecafonism. A fost membru al Academiei Române (din 1952) şi a primit multiple premii acordate de statul comunist.

Ştefan Niculescu

Scris de rutişor la 17 martie 2008

S-a născut în 1927 la Moreni (Dâmboviţa) şi s-a stins din viaţă pe 22 ianuarie 2008, a studiat în Bucureşti la Academia Regală de Muzică (1941-46), Institutul Politehnic (1946-50) şi la actuala UNMB (1951-57), compoziţia cu Mihail Andricu. A participat la Cursurile Internaţionale de la Darmstadt (1966-69), fiind invitat aici şi în calitate de profesor (1993) şi la Cursurile de vară pentru muzică electronică în Studioul Siemens de la München (1966).

Niculescu predă compoziţie şi analiză muzicală la UNMB (1963-87, apoi din nou începând cu 1993). A fost invitat composer-in-residence prin DAAD în Berlin (1971-72) şi la Künstlerhaus Schloß Wiepersdorf (1993). A fondat „Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi”, Bucureşti (23-30 mai 1991). A fost membru al SACEM, Paris, al UCMR şi al Academiei Române, Doctor Honoris Causa al Academiei de Muzică din Cluj.

(mai mult…)