Iulia Cibişescu-Duran

Scris de rutişor la 2 mai 2008

Iulia Cibişescu-Duran (n. 2 mai 1966, Deva), compozitoare română, a studiat pianul cu Zoiţa Sfârlea la Liceul de Muzică din Cluj-Napoca Iulia Cibisescu-Duranîntre 1972-1984 şi ulterior compoziţia cu Cornel Ţăranu la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca între 1985-1990. Aici, a studiat dirijatul de orchestră cu Petre Sbârcea şi Emil Simon între 1991-1996 şi a fost licenţiată în compoziţie şi în dirijat orchestră. Şi-a obţinut doctoratul în muzicologie în 2001 şi a participat la cursuri de măiestrie în Franţa şi în Germania între 1995-1997.

A predat contrapunct, teorie, armonie, istoria muzicii la Liceul de Muzică din Cluj-Napoca între 1990 şi 1995 şi apoi drept asistent, respectiv profesor de citire de partituri (din 1998) la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”. A susţinut conferinţe în Germania, Moldova şi România, iar a avut muzica interpretată în Germania şi România.

Printre numeroasele premii obţinute se găsesc şi premii ale competiţiei „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca (Premiul al II-lea, 1987 pentru Sonata (pian); Premiul I, 1989, pentru Trio; Premiul I, 1990, pentru Cantata nr.2;Premiul Uniunii Compozitorilor Români, 1991, pentru Cvartetul de coarde nr.1 ), Premiul I la Concursul Naţional de Compoziţie şi Premiul Televiziunii Române, ambele în 1996 la Iaşi pentru Ciclul de lieduri Melancolia Egeei (pentru soprană, mezzosoprană şi pian) şi două premii la Concursul Lucian Blaga – 1996 – Trei lieduri (pentru soprană şi orchestră de cameră), 1999, pentru Trei lieduri (pentru tenor, violă şi pian). (mai mult…)

Alfonso Castaldi

Scris de rutişor la 7 aprilie 2008

Compozitor român de origine italiană (Maddalone, 1874 — Bucureşti, 1942). Şi-a început studiile muzicale în oraşul natal, continuându-le la Conservatorul din Napoli (1885-1889), cu Paolo Serrao (armonie), Francesco Cilea şi Umberto Giordano (fugă, compoziţie).

Stabilindu-se în România, mai întâi a activat ca profesor de mandolină, chitară şi vioară la Galaţi (1896-1901), apoi a devenit profesor de armonie, contrapunct, compoziţie şi orchestră la Conservatorul din Bucureşti (1904-1940), între timp fiind şi inspector general al muzicii în Ministerul Artelor (1925-1929). Are o activitate susţinută de şef de orchestră, dirijând Filarmonica din Bucureşti, orchestra Asociaţiei generale muzicale „Tinerimea simfonică” etc. A participat la înfiinţarea Societăţii Compozitorilor Români (1920) şi a scris consecvent cronici muzicale.

Deşi importanţa sa ca pedagog este mult mai mare decât aceea de compozitor, Alfonso Castaldi se distinge prin faptul că a impus genul poemului simfonic şi (mai mult…)

Carmen Petra-Basacopol

Scris de rutişor la 18 martie 2008

Născută în 1926 la Sibiu, a absolvit Facultatea de Filosofie şi compoziţia (cu Mihail Jora) la UNMB. A participat la Cursurile internaţionale de vară de la Darmstadt şi şi-a completat studiile la Paris, obţinând doctoratul în muzicologie la Sorbona (cu Jacques Chailley). Este laureată a Premiilor UCMR, a Premiului Academiei Române.

Din 1962 predă armonie, contrapunct, forme muzicale la Universitatea de Muzică bucureşteană. Între cele aproape 80 de opusuri semnate de Petra-Basacopol, muzica de cameră ocupă un loc privilegiat (compozitoarea a scris însă şi opere, balete, lucrări vocal-simfonice, concertante). Harpei îi sunt dedicate atât piese solistice (o serie de şase preludii figurau ca piese obligatorii în Concursul de interpretare de la Amsterdam), cât şi piese pentru ansambluri de cameră sau un concert.

Liviu Comes

Scris de rutişor la 15 martie 2008

S-a născut la 13 decembrie 1918, Şerel, în judeţul Hunedoara şi a murit la 28 septembrie 2004. A studiat compoziţia la Cluj cu Sigismund Toduţă, în paralel absolvind Facultatea de Medicină din Cluj-Sibiu (în 1943) şi urmând şi cursuri ale Facultăţii de Litere şi Filosofie din Cluj-Sibiu. Din 1950 îşi începe cariera didactică la Academia de Muzică clujeană (predând armonie, contrapunct, forme), unde a îndeplinit funcţia de rector între 1965-70. Din 1969 până în 1981 predă contrapunct şi fugă la UNMB, fiind autorul (în colaborare cu Doina Rotaru) al celui mai recent Tratat de contrapunct vocal şi instrumental românesc (1986). (mai mult…)