Ziua II SIMN [ 24 mai ]

Duminică, 24 mai 2009 – Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi, ediţia a XIX-a

Recital şi conferinţă

Interpret: Nanae Yoshimura (koto cu 20 de coarde , Japonia)

Program:

Michio KitazumeIn Resonance: pentru koto cu 20 de coarde (premiera în România )
Kengyo Yatsuhashi – Midare: Piesă tradiţională (premiera în România)
Joji YuasaKoto Uta Buson’s Five Haiku: pentru koto cu 20 de coarde şi voce (premiera)
Akira NishimuraRurikin: pentru koto cu 20 de coarde (premiera în România)

Recital de flaut

Interpreţi: Mario Caroli (Italia). Invitat Verona Maier (pian, România)

Program:

K. SaariahoLaconisme de l’aile (premiera în România)
B. FerneyhoughCassandra’s dream song (premiera în România)
I. FedeleDedica et Apostrofe (Bravo!) (premiera în România)
Doina Rotaru Mithya * (premiera în România)
S. SciarrinoMorte tamburo, Canzona di ringraziamento (premiere în România)
J. HarveyNataraja (flaut şi pian)

* Mithya pentru solo de flaut (flute in C doubling Bass flute) (2007)

Scrisă pentru Mario Caroli, acesta interpretând-o în premieră mondială în cadrul festivalului Achantes, în iulie 2008, Mithya este un ciclu de trei lucrări solo. În filozofia indiană, „mithya” înseamnă „nu real, nu ireal, ci iluzoriu”. Intenţia mea a fost de a compune o muzică stranie, la răscrucea dintre visare, dorinţă şi iluzie, pentru cel mai bizar şi frumos instrument: flautul. Fiecare din cele trei lucrări are câte un subtitlu, care sugerează spiritul, expresia acestora. Prima dintre ele, „ca o rugăciune”, exprimă ideea mea despre flaut, un instrument al meditaţiei şi rugăciunii: dureros şi plin de speranţă, alinând şi implorând. Cea de-a doua, „ca o colindă” (colindele sunt cântece tradiţionale româneşti de Crăciun), este mai diatonic, plin de lumină. Pe parcursul celor trei lucrări, substanţa muzicală devine din ce în ce mai economică, cea de-a treia fiind şi cea mai săracă în tonuri; ” ca o doină” foloseşte doar cinci note. „Doina” este numele unui vechi cântec românesc de jale, rubato cu multe ornamente. Am încercat să-i recreez spiritul. Lucrarea creşte treptat ca un copac sau o floare. (Doina Rotaru)

Recital

Interpretează Ansamblul LINEA (Franţa):

Jean-Philippe Wurtz, dirijor; Mario Caroli, flaut; Coralie Ordulu, clarinet; Maiko Matsuoka, vioară; Johannes Burghoff, violoncel; Reto Staub, pian

Program:

Peter EötvösCadences from « Shadows (premiera în România)
Jonathan HarveyClarinet trio (premiera în România)
Sorin Lerescu Échantillons ** (premiera mondială)
George CrumbVox Balaenae
Pierre BoulezAnthèmes (premiera în România)
Gerard Grisey Talea (premiera în România)

** Échantillons pentru cvintet instrumental

Pot diferite moduri ale sunetului coexista într-un discurs coerent, marcat de o oarecare logică a unor creşteri şi descreşteri dinamice? Pot fragmente ale unei melodii să fie, în diverse ipostaze, modele ale întregii construcţii sonore? Mostre de sunet, eşantioane, au părut a fi în acest context, un mod de a structura materialul sonor, prismatic- ca potenţial expresiv-, în care relaţionarea şi reaşezarea diferitelor structuri melodice sau a diferitelor efecte instrumentale, reprezintă substratul muzicii (dis)continue, ca imagine şi semnificaţie. Această muzică este dedicată ansamblului Linea din Franţa. (Sorin Lerescu)


Despre autor

brebenel
Brebenelul ("Corydalis sp.") are 2 frunze compuse, lung peţiolate, şi inflorescenţe de flori albe, roz, purpurii sau liliachii, zigomorfe, cu 4 petale (una din ele fiind transformată în pinten şi cu 2 stamine ramificate). Înfloreşte primăvara, în aprilie-mai, sau chiar în martie, dacă iarna a fost blândă.

Gândurile tale