Ziua II SIMN [ 24 mai ]

Duminică, 24 mai 2009 – Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi, ediţia a XIX-a

Recital şi conferinţă

Interpret: Nanae Yoshimura (koto cu 20 de coarde , Japonia)

Program:

Michio KitazumeIn Resonance: pentru koto cu 20 de coarde (premiera în România )
Kengyo Yatsuhashi – Midare: Piesă tradiţională (premiera în România)
Joji YuasaKoto Uta Buson’s Five Haiku: pentru koto cu 20 de coarde şi voce (premiera)
Akira NishimuraRurikin: pentru koto cu 20 de coarde (premiera în România)

Recital de flaut

Interpreţi: Mario Caroli (Italia). Invitat Verona Maier (pian, România)

Program:

K. SaariahoLaconisme de l’aile (premiera în România)
B. FerneyhoughCassandra’s dream song (premiera în România)
I. FedeleDedica et Apostrofe (Bravo!) (premiera în România)
Doina Rotaru Mithya * (premiera în România)
S. SciarrinoMorte tamburo, Canzona di ringraziamento (premiere în România)
J. HarveyNataraja (flaut şi pian)

* Mithya pentru solo de flaut (flute in C doubling Bass flute) (2007)

Scrisă pentru Mario Caroli, acesta interpretând-o în premieră mondială în cadrul festivalului Achantes, în iulie 2008, Mithya este un ciclu de trei lucrări solo. În filozofia indiană, „mithya” înseamnă „nu real, nu ireal, ci iluzoriu”. Intenţia mea a fost de a compune o muzică stranie, la răscrucea dintre visare, dorinţă şi iluzie, pentru cel mai bizar şi frumos instrument: flautul. Fiecare din cele trei lucrări are câte un subtitlu, care sugerează spiritul, expresia acestora. Prima dintre ele, „ca o rugăciune”, exprimă ideea mea despre flaut, un instrument al meditaţiei şi rugăciunii: dureros şi plin de speranţă, alinând şi implorând. Cea de-a doua, „ca o colindă” (colindele sunt cântece tradiţionale româneşti de Crăciun), este mai diatonic, plin de lumină. Pe parcursul celor trei lucrări, substanţa muzicală devine din ce în ce mai economică, cea de-a treia fiind şi cea mai săracă în tonuri; ” ca o doină” foloseşte doar cinci note. „Doina” este numele unui vechi cântec românesc de jale, rubato cu multe ornamente. Am încercat să-i recreez spiritul. Lucrarea creşte treptat ca un copac sau o floare. (Doina Rotaru)

Recital

Interpretează Ansamblul LINEA (Franţa):

Jean-Philippe Wurtz, dirijor; Mario Caroli, flaut; Coralie Ordulu, clarinet; Maiko Matsuoka, vioară; Johannes Burghoff, violoncel; Reto Staub, pian

Program:

Peter EötvösCadences from « Shadows (premiera în România)
Jonathan HarveyClarinet trio (premiera în România)
Sorin Lerescu Échantillons ** (premiera mondială)
George CrumbVox Balaenae
Pierre BoulezAnthèmes (premiera în România)
Gerard Grisey Talea (premiera în România)

** Échantillons pentru cvintet instrumental

Pot diferite moduri ale sunetului coexista într-un discurs coerent, marcat de o oarecare logică a unor creşteri şi descreşteri dinamice? Pot fragmente ale unei melodii să fie, în diverse ipostaze, modele ale întregii construcţii sonore? Mostre de sunet, eşantioane, au părut a fi în acest context, un mod de a structura materialul sonor, prismatic- ca potenţial expresiv-, în care relaţionarea şi reaşezarea diferitelor structuri melodice sau a diferitelor efecte instrumentale, reprezintă substratul muzicii (dis)continue, ca imagine şi semnificaţie. Această muzică este dedicată ansamblului Linea din Franţa. (Sorin Lerescu)


Despre autor

brebenel
Florile brebenelului sunt gingaşe şi atrag imediat atenţia, prin distincţia faţă de alte flori de primăvară. Prezintă 2 învelişuri a câte 2 petale: cele din exterior sunt mai lungi şi răsfrânte înafară (cu petala superioară prelungită mult în spate, sub formă de pinten), iar cele din interior sunt scurte, învelind staminele.

Gândurile tale