Ziua IV SIMN [ 26 mai ]

Marţi, 26 mai 2009 – Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi, ediţia a XIX-a

Conferinţă : Hiroyuki Itoh şi Misato Mochizuki, Japonia

Interpretează Ansamblul „devotioModerna”, România

Conducerea muzicală : Carmen Maria Cârneci
Membri: Ana Chifu, flaut; Teodora Ducariu, flaut; Valentin Ghiţă, oboi; Constantin Urziceanu, clarinet ; Raluca Stratulat, vioară; Andrei Cavassi, violoncel ; Olga Podobinschi, pian; Rareş Pahonţu, percuţie.

Program:

Misato MochizukiIntermezzi I pentru flaut şi pian (premiera în România)
Iulia Cibişescu-Duran Self portrait * for clarinet (premiera mondială)
Carmen Maria Cârneci 2 Summer songs **; «Zburător »«…as summer rains » pentru flaut, pian, percuţie (premiera mondială)
Corneliu Dan Georgescu Cum statua *** (pentru ansamblu) (premiera mondială)

* Self portrait

„Self -portrait” pentru solo de clarinet ( în premieră mondială) este inspirat de propriile mele poeme: ”Mona Lisa” şi ”Unfinished travel”, din cartea de poezii ”The Hiding Places of Masks” (1995, Ed. Mesagerul, Cluj-Napoca). Este o poveste despre iubire şi viaţă, scrisă într-un limbaj muzical, o dinamică şi expresivă imagine de sine. Această compoziţie este construită pe o alternanţă şi un amestec de muzică serială şi modală. Acest lucru înseamnă că structurile modale sunt părţi ale unei serii, care se desfăşoară liber. Scris într-o formă de sonată bitematică, „Self -portrait” foloseşte juxtapunerile între structurile dinamice şi înflăcărate şi elementele modale tricordale, scrise într-o manieră dulce şi sensibilă, câteodată în sistemul multifonic. (Iulia Cibişescu-Duran)

** Summer Songs pentru soprană, pian şi percuţie

”Verse of a bride” şi ”Hours of love” deschid acest ciclu, care năzuieşte să pună în sunete cele câteva poeme ale lui Radu Cârneci, în care protagonistul liric, care face apologia iubirii şi îndeamnă pe oricine să înveţe de la început subtilele dar atotputernicele puteri afective, este de genul feminin. ”Verse of a bride” exprimă starea aparte de dorinţă nenumită şi aşteptare înflăcărată, produsă de imaginea Zburătorului ( o fiinţă demonică, semizeu al iubirii la început, în lirica românească, cu originea în tradiţii folclorice arhaice), care conduce la zborul într-o lume delirantă, lăsând în urmă realitatea, în timp ce în ”Hours of love” , pulsaţia timpului – câteodată ritmică, atent măsurată, alteori supradimensionată, ca „o ploaie de vară” – proiectează sentimente umane de dragoste ca făcând parte din Natură, aproape de vibraţiile cosmice… Am simţit că este o adevărată provocare pentru un compozitor să arunce lumină (… şi sunet) peste virtuozitatea şi tumultuoasa inspiraţie a acestor versuri. (Carmen Maria Cârneci)

*** Cum Statua (2009), compus pentru ansamblul ”devotioModerna”

Eternitatea este poate cel mai semnificativ domeniu al muzicii…”Manipularea timpului”, în orice formă muzicală, urmăreşte întotdeauna să disturbe percepţia uzuală asupra timpului şi poate aspira să sugereze un sentiment de infinitate. Eu nu sunt interesat de material (care este cât se poate de simplu), ci de forma ca „infinită vibraţie” a acestui material. Această piesă are o formă ciclică: motive, refrene, culori vin întruna, ca într-un cerc etern. Detaliile muzicale, încontinuu variabile (pentru că eternitatea „vorbeşte” în fiecare detaliu, nu doar în întoarcerea ei ciclică), sunt incluse într-o lucrare în care limita dintre „schimbător” şi „neschimbător” se doreşte a fi relativă. (Corneliu Dan Georgescu, Berlin, aprilie 2009)

Recital

Interpretează: Toshiya Suzuki, blockflöte, Japonia

Program:

Toshio HosokawaSen Ib pentru flaut(premiera în România)
Hiroyuki ItohSalamander II pentru soprană, flaut (premiera în România)
Maki IshiiBlack Intention pentru flaut şi tam-tam (premiera în Româmia)
Misato MochizukiToccata pentru koto cu 20 de coarde şi flaut (premiera în România)
Violeta Dinescu Immaginable * (premiera în România)
Salvatore SciarrinoL’orologio di Bergson (versiunea cu flaut) (premiera în România)
Luciano BerioGesti (premiera în România)

* Immaginabile pentru flaut este o coregrafie de melodii. Aceste melodii se suprapun peste amintiri şi creează imagini stranii, ce primesc din ce în ce mai multe densităţi. În acest context ele încă mai au o dimensiune elastică. Interpretarea trebuie sa aibă un caracter improvizatoric, de creativitate spontană. Notaţia muzicală permite această flexibilitate. (Violeta Dinescu)

  • Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian”orele 20:30

Recital

Interpretează: Inter-Art & Pro Contemporania, România

Membri: Irinel Anghel, voce, ”live electronics”, acordeon; Mihaela Vosganian, voce,”live electronics”; Sorin Romanescu, chitară electrică ; Marius Lăcraru, vioară ; Andrei Kivu, violoncel, trompetă, flaut, acordeon, sunete electronice; Virgil
Oprina
, chitară bas

Invitat: Jürg Solothurnmann, saxofon (Elveţia)

Program:

Irinel Anghel Shopping in ParadoXphere * (micro-opera)
Mihaela Vosganian Il Gioco degli Innocenti **
Mihaela VosganianNever ending***
Irinel Anghel, Sorin RomanescuTalking to my Fears **** (premiera mondială)

– pauză –

Crossover Improv Concert

* Shopping in ParadoXphere

Micro-operă pentru două voci, chitară electrică, live electronics şi muzică asistată de calculator. Toată lumea cunoaşte plăcerea femeilor de a face cumpărături… Dar ParadoXphere este un uriaş hipermarket suprarealist ,unde poţi cumpăra dorinţe neaşteptate, ficţiune profetică, seducţie bizară, o criză de identitate, floarea vieţii, aşteptări absurde, iluzii creative, topografie iraţională, obsesii corporale, copacul speranţei, o planetă care dispare, ciudate viziuni ale cântatului şi unde poţi găsi ceea ce nu cauţi. Scopul său este de a schimba percepţia normală a vieţii, oferind ca alternativă o călătorie magică într-o lume a fanteziei.

** Il gioco degli innocenti (2008) pt. voce procesată live, chitară electrică, vioară, violoncel şi CD

Lucrarea a fost concepută şi interpretată în premieră la Festivalul ”Est-Ovest” în Turin, 2008. Aceasta a fost special compusă pentru o formulă mixtă, formată din ansamblul italian Xenia şi ansamblul Inter-art din România, parteneri în cadrul Macrame European Project. Lucrarea a fost inspirată din experienţa interactivă a compozitorului cu copiii din Riesi, în timpul aceluiaşi proiect european, care va fi urmat de o Children Video Opera .

*** Never ending….

Scrisă pentru voce procesată live şi flaut/violoncel, lucrarea prezintă un dialog între două personaje muzicale: una dintre ele (vocea) rămânând stabilă pe parcursul călătoriei sale prin mai multe ipostaze, transformată prin procesare electronică în timp real, şi cealaltă având posibilitatea de a-şi alege identitatea (instrumentul).

**** Talking to my Fears poem” experimental pentru voce şi chitară electrică

A munci cu Fricile nu este un lucru uşor… trebuie să fim destul de puternici ca să le confruntăm, pentru a ne găsi pacea interioară. Frica de a fi umilit , Frica de a pierde, Frica de a fi respins, Frica de eşec… sunt o parte din demonii care ne urmăresc pe drumul nostru. Este o alegere să ne confruntăm cu ele şi să le privim ca pe nişte iluzii, nişte creaturi ale minţii noastre. Cuvântul cheie aici este… CREDINŢĂ.


Despre autor

brebenel
Brebenelul ("Corydalis sp.") are 2 frunze compuse, lung peţiolate, şi inflorescenţe de flori albe, roz, purpurii sau liliachii, zigomorfe, cu 4 petale (una din ele fiind transformată în pinten şi cu 2 stamine ramificate). Înfloreşte primăvara, în aprilie-mai, sau chiar în martie, dacă iarna a fost blândă.

Gândurile tale