Ziua V SIMN [ 27 mai ]

Miercuri, 27 mai 2009 – Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi, ediţia a XIX-a

Conferinţă : Tosiya Suzuki, flaut

Interpretează: Trio TAFEAL , Elveţia

Membri: Irina Ungureanu, voce; Teresa Hackel, flaut; Simone Keller, pian

Program:

Daniel FueterEcho (premiera în România)
Beat GysinAm legat (premiera în România)
Diana Rotaru Legat * (premiera mondială)
Wanja AloeFlauschhund (premiera în România)
Improvizaţii şi muzică tradiţională românească

* Legat pentru soprană, tenor flaut şi pian (2009)
Această lucrare scurtă este dedicată minunatului Tafeal Trio şi este inspirată de poezia Am legat, a lui Marin Sorescu. Obsesivul material muzical minim – cu trimiteri spre tradiţionalele doine româneşti – încearcă să redea senzaţiile claustrofobice din text, precum şi amestecul tipic de tragic şi comic din poeziile lui Sorescu.

Interpretează: Orchestra de Cameră Radio, România

Dirijor: Radu Popa, România

Solişti: Ion Bogdan Ştefănescu, flaut, România; Sorin Petrescu, pian, România; Doru Roman, percuţie, România; Cornelia Petroiu, violă, România; Daniel Kientzy, saxofon, Franţa; Cristian Hodrea, bas, România

Îşi dau concursul: Anton Tauf, recitator, România; Reina Portuondo, live-electronics, Franţa

Program:

George Balint Scene Ludice pentru Trio Contraste (flaut, percuţie, pian) şi orchestră * (premiera mondială)
Fred Popovici webern28@sax-alto.freqmod ** (premiera mondială)
Cornel Ţăranu Dedications ***

* Ludic Scenes pentru Trio Contraste (flaut, percuţie, pian) şi orchestră (2008) apare sub forma unui concert, cuprinzând trei părţi bazate pe principiul unui contrast al tempo-ului: rapid – lent – rapid. Putem spune că este prima reprezentaţie românească de acest tip, scrisă pentru faimosul ansamblu din Timişoara, care a ajuns doar în câţiva ani la nivelul de trio naţional. Folosindu-se de o linie melodică, de o versificaţie justificat heterogenă, de un dram de instrumental, de fraze concise şi de virtuoşi solişti instrumentali, lucrarea tinde să aducă audienţa într-o stare de bine şi de bună dispoziţie. În plus, mai multe „jests” sunt de asemenea incluse, cu scopul de a întregi sentimentul de audiţie comfortabilă, prin intermediul surprizei şi a umorului. (George Balint)

** webern28@sax-alto.freqmod

Ce este în spatele faimoaselor tăceri ale lui Anton Webern? Dar BACH-mania sa în op.28? Parafrazând opiniile lui M. Foucault despre Raymond Roussel , înclin, la rândul meu, să afirm că „secretul secretelor este acela că nu există nici un secret, dincolo de limbaj (organizarea sa puternică) este orice altceva decât limbajul în sine acela care delimitează graniţele morţii „. Pentru a scoate la lumină acest ciudat secret al lui Webern, am imaginat a sui generis o de-construcţie a seriilor BACH, din Cvartetul de Coarde op.28. Tăcerile au fost înlocuite cu procese dinamice ale sunetelor – pe măsură ce acestea sunt scoase în relief de cercetările electroacustice şi/sau de investigaţiile computerizate ale parametrilor sonori. Modulare de frecvenţă, spectre nearmonioase, mapping-ul sofisticat al zgomotului în sunet şi invers au fost principalele unelte întrebuinţate în strategia mea compoziţională. Ca de obicei, în aşa zisele mele concerte pentru „solişti” şi orchestră, cea din urmă este concepută ca un mecanism complex care simulează, în timp real, transformările din evoluţia celui dintâi (a solistului). În acest fel, pornind de la o remarcabilă capodoperă a muzicii moderniste – Cvartetul lui Webern – am încercat să fac o intruziune de atemporalitate în structura fragilă a temporalităţii (sau a neantului…) (Fred Popovici)

*** Dedicaţii (poezii de Nichita Stănescu) pentru bariton, actor, cor mixt mic şi orchestră (1991)

Nichita Stănescu a scris aceste poezii pentru prietenii săi, Cornel Ţăranu şi Anton Tauf. Dedicaţiile au şase părţi, alternând şi suprapunând cântăreţul şi actorul, culminând în ultima parte cu o intervenţie a corului, cântând un ”Kirie eleison” în manieră bizantină. Compoziţia modal-cromatică, câteva momente aleatorii, precum şi unele elemente repetitive, au încercat să răspundă lirismului atât de personal al lui Nichita, după multe alte lucrări inspirate de acesta. Cele şase părţi sunt următoarele:

1. Muzică, tu
2. Redevenise om
3. Ca în nisip
4.Linie, tu
5.Acest bărbat
Ce pocale pline cu îngeri


Despre autor

brebenel
Brebenelul ("Corydalis sp.") are 2 frunze compuse, lung peţiolate, şi inflorescenţe de flori albe, roz, purpurii sau liliachii, zigomorfe, cu 4 petale (una din ele fiind transformată în pinten şi cu 2 stamine ramificate). Înfloreşte primăvara, în aprilie-mai, sau chiar în martie, dacă iarna a fost blândă.

Gândurile tale