Ziua VII SIMN [ 29 mai ]

Vineri, 29 mai 2009 – Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi, ediţia a XIX-a

Joji Yuasa: conferinţă despre muzica japoneză tradiţională şi contemporană (II)

Interpretează: Ansamblul CLARINO, România

Conducerea muzicală: Emil Vişenescu

Dirijor: Ion Bogdan Ştefănescu

Componenţă: Claudiu Danciu, Constantin Urziceanu, Robert Preduţ, Alexandru Avramovici, Radu Stan, Elena Bărbuceanu, Mihai Bădiţă, Mihai Rebac

Program:

Vladimir Scolnicwww.clarinet.net (premiera mondială)
Petru StoianovProporţii 1 * (premiera mondială)
Cristian MarinaTurbulence (Parafrasi V) ** (premiera mondială)
Eugen WendelClarinalia *** (premiera mondială)
Adrian EnescuLabirint (premiera mondială)

* Proporţii 1 pentru instrument solist (clarinet în Si bemol) este parte a ciclului „Proporţii” – (Proporţii 2, lucrare premiată la Competiţia Internaţională de Compoziţie de la Ancona, Italia, 1980) – ciclu în care compozitorul pune în evidenţă proporţia numită sectio aurea, într-o manieră personală, în care axa timpului (lungimea sunetului) şi axa frecvenţei sunetului se contopesc într-un mod cât se poate de armonios. Cursul muzical este continuu, întotdeauna revenind la punctul de început, structurat pe modelul lui Bach, cu propriile retorici interioare, cu secţiuni narative ce construiesc un univers muzical complex. (Carmen Stoianov)

** Turbulence (Parafrasi.5) pentru şase clarinete (2009)

Lucrarea a fost compusă în 2009 şi continuă ciclul de compoziţii pentru diferite instrumente şi ansambluri de cameră, numit ”Parafrasi”, apropiat de jazz. Nu trebuie să se înţeleagă că piesele sunt variaţii sau procesări ale temelor de jazz în sensul strict al cuvântului, ci mai degrabă o căutare a posibilităţiilor de traducere a elementelor defininitorii ale jazz-ului în limbajul muzicii clasice contemporane. Punctul de plecare al fiecărei lucrări va fi un fragment, o frază melodică sau ritmică dintr-un anumit standard, sau, de ce nu, doar un act muzical ori atmosfera unei teme anume – un acord sau o formulă ritmică. Rezultatul va fi un material muzical de sine stătător, filtrat şi metamorfozat, dar, în măsura în care speranţa şi intenţia autorului se împlinesc, păstrând încă o umbră, un iz al ideii muzicale iniţiale, şi, implicit, al expresiei şi atmosferei de jazz.

*** Clarinalia, pentru patru clarinete

Pe parcursul lucrării, fiecare interpret schimbă tipul de clarinet. În funcţie de ton, la început, fiecare instrument are propriul spectru armonic (Mi bemol, La, Si şi Fa), dar apoi toate tind spre un singur spectru comun, un Si bemol foarte grav. Ritmul primei secţiuni este unul foarte liber, intervenţiile interpreţilor apar ţinând seama de expresie, dacă este momentul potrivit. Aceasta se schimbă după ce întreaga constelaţie de sunete este comprimată într-un Si bemol general. Secţiunea scurtă care urmează este foarte precisă ritmic, structurată în cinci calupuri de 5/8. Aceste două elemente – dezvoltarea ritmică liberă şi structura ritmică determinată – caracterizează evoluţia întregii lucrări. (Eugen Wendel )

Interpretează: Orchestra Naţională Radio

Dirijor: René Gulikers, Olanda

Program:

Tadeusz WieleckiGran (premiera în România)
Joji YuasaChronoplastic III (premiera în România)
– pauză –
Octavian Nemescu A=1 for midday * (premiera mondială)
Jonathan HarveyBody Mandala (premiera în România)

* A=1 for midday (2005)

Miezul zilei este momentul în care Soarele emană cea mai arzătoare şi puternică lumină şi căldură. Spiritul, EGO-ul atinge ora de eliberare absolută, ca şi păsările cerului, extras din propria carapace, înrobire şi adăpost. Deci, amiaza este momentul Adevărului, al Forţei, al Înalţării conţinute de INCIPIT, al Primordialităţii (caracteristică primei litere din alfabet sau primei cifre), al Unităţii, al Totalităţii, al Ascensiunii (toate gamele ascendente), al Combinării cu o cadenţă perfectă (IV-V-I), al Triadei fundamentale. Cu toate că lucrarea începe şi se termină în Do, urcă toate treptele gamei alcătuite din 12 sunete cromatice, fiecare din ele fiind, pe rând, în rolul centrului de greutate, cunoscând astfel Omniprezenţa. Aceasta poate fi interpretată ca o Recapitulare (a tuturor pieselor ciclului orelor). Acum atenţia se focalizează pe ipostaza contrariilor, a paradoxului: condensarea şi dilatarea timpului sonor sau Poli-temporalitatea (reunirea timpului liniar cu cel circular şi cu non-temporalitatea), creşterea densităţii şi rarefierea spaţiului acustic, poziţii diferite ale acordurilor (construite pe acelaşi sunet), simultaneitatea intervalelor muzicale opuse, suprapunerea intensităţilor extreme (f, mf, p), sinteza timbrelor vocale şi instrumentale ale tuturor componentelor umane, ascunderea şi exprimarea Do-ului – esenţialul ce stă la baza acestei piese, ce cântă cu exaltare Renaşterea, Întoarcerea acasă. (Octavian Nemescu)


Despre autor

brebenel
"Fiul ghiocelului", după o legendă din Banat, oferă de timpuriu albinelor nectar şi polen; înăuntrul florii de brebenel, spre capătul pintenului, se află o glandă nectariferă, cu ajutorul căreia brebenelul are parte de o polenizare temeinică, iar albina reuşeşte să se umple de polen "din cap până-n picioare"! :).

Gândurile tale