Ziua VIII SIMN [ 30 mai ]

Sâmbătă, 30 mai 2009 – Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi, ediţia a XIX-a

Concertul studenţilor claselor de compoziţie ale UNMB

În program lucrări de : Darie Nemeş Bota, Mihai Murariu, Cristina Uruc, Sebastian Androne, Dan Andrei Popescu, Toni Niţă, Cornelia Zambila, Sorin Marinescu, Lucian Zbarcea, Victor Colţea

Program: Dan Dediu Opera Eva * (premiera mondială)

Interpretează: Laura Dumitru, soprană; Adrian Prelucan, bariton, cor de bărbaţi; Dan Dediu, pian

* Eva!

Operă de cameră într-un singur act

Libret: Matei Vişniec

Ea………………..soprană lirică

El…………………bariton liric

Cor de bărbaţi

Intriga este reprezentată de o poveste de dragoste între Ea şi El, într-o manieră de istorie a stilurilor muzicale. Orizonturile iubirii sunt foarte diferite: de la tentativa de seducţie (în stilul lui Haendel, Mozart, Rossini) la cuplul de îndrăgostiţi (în maniera lui Puccini), de la încuvinţarea iubirii (Brahms, Wagner, Mahler, Ravel, Debussy) la refuzul acesteia (Janacek, Prokofiev, Şostakovici, Orff, Bartok, Berg, întâmplare) sau chiar până la cearta şi comportamentul agresiv dintre cei doi (minimalism, bossa-nova, procesiunea corului bărbătesc). Un intermezzo final discută povestea ascensiunii şi descensiunii relaţiei bărbat – femeie.

Interpretează: Ansamblul de percuţie GAME, România

Conducerea muzicală: Alexandru Matei

Componenţă: Sorin Rotaru, Rareş Pahonţu, Dan Alexandru, Daniel Iudean, Ilinca Lorentz

Program:

Joji YuasaInterpenetration II
Tiberiu Olah Incontri spaziali *
Lou Harrison
Canticle V (premiera în România)

* Incontri spaziali

Lucrarea se bazează pe interesul lui Olah pentru „gamele pentatonice dispersate în spaţiu, întinse pe mai multe octave”. Aceeaşi tehnică de compoziţie a fost folosită în Rime I pentru clarinet şi bandă, Rime II pentru revelaţia timpului sau în Sonata pentru vioară, percuţie şi bandă. Incontri spaziali este scrisă pentru un percuţionist şi un ambient electronic alcătuit din acelaşi material sonor (interpretat tot de Alexandru Matei), suprapus de şase ori. Suprapunerea este realizată corespunzător unei anumite strategii componistice: „toate vocile fac parte dintr-un sistem armonios, într-o gamă macro-modală, toate sonorităţile fiind în concordanţă”. (Tiberiu Olah)

Transparentele aripi

Interpretează: Ion Bogdan Ştefănescu, flaut & Horia Maxim, pian, România

Invitaţi: Eusebiu Ştefănescu, actor; Ana Chifu, flaut, România

Versuri de: Cezar Ivănescu, Mihai Eminescu, Nichita Stănescu, Lucian Blaga, Tudor Arghezi, Eugen Jebeleanu, Geo Bogza, Ion Bogdan Ştefănescu

Program:

Violeta Dinescu Kata * (flaut şi pian)
Joji YuasaReigaku (flaut solo)
Myriam Marbé Haikus ** (flaut şi pian)
Horaţiu Rădulescu Dizzy Divinity *** (flaut solo)
Giacinto ScelsiKrishna e Radha (flaut şi pian)
Ion Bogdan Ştefănescu Dizzy flutes **** , Deep voices praying *****(premiere mondiale)

* Kata

Kata lucrarea pentru flaut şi pian – este inspirată dintr-un poem al lui Georg Heym, sugerând spaţii sonore cu rezonanţe şi culori. Acest poem exprimă, de asemenea, şi o dramă imaginară. Flautul şi pianul trimit vibraţii ale textului expresionist şi înlesnesc o altă dimensiune a intensităţii dramatice. Muzica aduce şi un sunet transparent al ecourilor…

** Hayku-uri pentru flaut şi pian (1994)

1994 a fost, oarecum, un an special pentru Myriam Marbé. După terminarea „Requiem-ului” în 1991, a trebuit să găseasca răspuns unei întrebări dificile: cum să supravieţuiască propriei maturităţi. Din 1991, aceasta a suferit o profundă criză estetică, din care şi-a revenit într-o manieră ce ne aminteşte de ultima perioadă a lui Pablo Picasso: a redescoperit bucuria materialului – sunetele şi procesul în sine de producere a acestora. În lucrările ce au urmat, compozitoarea şi-a recăpătat interesul pentru improvizaţie. De-a lungul vieţii sale, Myriam Marbé a fost foarte atrasă de istoria spirituală a umanităţii. Cultura străveche devine o sursă permanentă de inspiraţie, fie că este vorba de antichitatea clasică sau de ritualurile populare româneşti. Astfel, dincolo de postura distantă a criticului, a încercat să reînvie muzica, căutând o nouă atitudine spirituală în compoziţie. După mai multe lucrări în care a încercat să găsească o cale nouă şi revigorată, a scris Hayku- urile, o serie de imagini acustice de dimensiune redusă. (Thomas Beimel)

*** Dizzy Divinity pentru flaut solo

Ecouri ale muzicii bizantine topite într-o
mare de microtonuri. Este ceva extraordinar şi mistic în forma şi procesul acestei lucrări. (Horaţiu Rădulescu)

**** Dizzy Flutes este o piesă inspirată din poemul lui Nichita Stănescu , ”Către Figurant”, ce reflectă continua dispută dintre planurile ritmic şi melodic. Lucrarea le conţine pe amândouă, planul ritmic fiind realizat de flaute (de diferite mărimi), cel piccolo oferind unica linie melodică. Cei doi interpreţi se suprapun, ca într-o dispută, unul insistând pe cavalcada ritmică a bongos-urilor, celălalt fiind influenţat de efectele ritmice şi melodice ale piesei.

***** Deep Voices Praying

Sunetele profunde, grave, iradiante ale celor două flaute bas, prin efecte care la început par a descoperi o rugăciune şoptită ca pentru sine însuşi, încep să prindă viaţă, să implore, să se revolte, să se resemneze, şi, în final, ca după o confesiune, să se înalţe în semn de gratitudine şi veneraţie pentru dobândirea păcii interioare.


Despre autor

brebenel
"Fiul ghiocelului", după o legendă din Banat, oferă de timpuriu albinelor nectar şi polen; înăuntrul florii de brebenel, spre capătul pintenului, se află o glandă nectariferă, cu ajutorul căreia brebenelul are parte de o polenizare temeinică, iar albina reuşeşte să se umple de polen "din cap până-n picioare"! :).

Gândurile tale